10/06/2018

De Omloop van het Groene Hart op de 2depinksterdag vond plaats onder goede weersomstandigheden. En dat heeft de organisatie - Lionsclub Rijnwoude - gemerkt. ‘De Zonnebloem’ kan in 2019 weer een fantastisch uitje regelen voor de chronisch zieken en gehandicapten uit Benthuizen, Hazerswoude en Koudekerk aan den Rijn. De wandelaars, de fietsers én desponsoren waren goed voor ruim 6000 euro; daar is een fijn feestje van te bouwen! Dit jaar (in juni, van de opbrengst van de Omloop in 2017) gaan 50 mensen genieten van een uitje naar de Beekse Bergen en natuurlijk zorgen de vrijwilligers van onze onvolprezen Zonnebloem voor een perfecte begeleiding.

De nieuwe borden voor de omloop

De Lions zijn heel blij dat de Omloop ook op deze pinksterdag weer kon rekenen op de medewerking van ondernemers uit onze eigen regio: Landwinkel Sonneveld, Café De Egelantier, Café De Hoek, Grandcafé De Zaak, Jeu de Boer en de Zuivelboerderij. Ze waren onmisbaar als startplaatsen en heel nuttig en prettig om tijdens de tochten even bij te tanken: bij temperaturen van om en nabij de 22 graden is dat wel nodig.

Hierboven een impressie van een aantal stempelposten.

In totaal hebben ongeveer 550 deelnemers een route gefietst of gewandeld. De Lions konden samen met de vrijwilligers van de Zonnebloem met 36 mensen de stempelposten bezetten. Volgens verscheidene deelnemers vielen de gesponsorde snacktomaatjes en de pakjes drinken zeer in de smaak.

In het verleden kreeg de organisatie wel eens kritiek op de routes: ‘ik ken die weggetjes intussen wel!’ Dit jaar hadden de Lions voor 360 km aan nieuwe routes uitgezet en die waren allemaal zorgvuldig gecontroleerd. Dat hier en daar een kleine onvolkomenheid in de aanwijzingen aan te wijzen was,. deed aan de tevredenheid van de deelnemers overigens niets af. Gelukkig maar.

Het is altijd een zwaar gevecht de Omloop als een uitgebalanceerd evenement rond te krijgen, maar het plezier dat de patiënten aan de opbrengst beleven, is altijd weer hartverwarmend. En het is immer duidelijk dat de deelnemers er regelmatig blijk van geven dat ze weten ‘voor wie’ ze wandelen en fietsen... en dat schept een band.

De Lions willen én de fietsers én de wandelaars hartelijk danken voor hun deelname: ‘we hebben samen iets mooit neergezet!’ Nee, we vergeten de sponsoren beslist niet: zij krijgen in een aparte advertentie de aandacht die zij verdienen. De Lions hopen u volgend jaar wederom te ontmoeten.

(Mocht u interesse hebben in de activiteiten en de motivaties van de Lions... kijk dan eens op https://rijnwoude.lions.nl)